Connect with us

    Panic At Vision Group, M7 Directs Prosecution Of Top Journalists Over Shs3bn DGF Funds That Could Have Cost NRM Victory In Buganda…



    A number of investigative journalists at Uganda’s leading media house Vision Group are in panic after president Yoweri Museveni’s directive to have them investigated.

    Multiple credible sources at Vision group have intimated to theGrapevine that it all started a few days to 2021 general elections when embattled Chief Executive Officer (CEO) Robert Kabushenga applied for an interview with the National Resistance Movement (NRM) party presidential candidate Yoweri Tibuhaburwa Museveni through Judith Nabakooba, the information minister.

    Sources disclosed that Museveni accepted the interview after being promised that it was going to be published on all vision group outlets which include: Bukedde newspaper, the New Vision, Bukedde 1 & 2 Televisions, Bukedde radio, Urban television among others.

    Sources divulged that the Vision group journalists were supposed to be led by Kabushenga himself, others were; Barbra Kaija, the Editor in Chief of the New Vision, Bukedde newspaper editor Richard Kayira Ssalongo, Bukedde TV’s Charles Kalooli Sseruga Matovu commonly knowns as Munnakyalo, New Vision writer David Lumu and some Photojournalists.

    Sources said that on the day of the interview, Museveni himself made a phone call to Nabakooba directing her that when she is coming for the interview, she should not come with Kabushenga because he doesn’t want to look at him.

    “Kabushenga was stopped on the way, that’s why there was a lot of fear among journalists apart from Seruga who is in good books with the president because of his maturity in journalism,” a source said.

    He added that since then, Kabushenga started planning how to jump out of his two year contract which was just awarded to him.


    Sources revealed that before the elections, President Museveni received a political intelligence report from different intelligence organisations predicting his loss in Buganda.

    Credible sources in the State House revealed that among the factors given to Museveni for his impending loss was the bad publicity from certain Vision group media outlets like Bukedde Television, Bukedde newspaper and Bukedde radio.

    Source added that Museveni was told that programmes like Fayiro kumeeza which is presented by Richard Kayira, Agataliiko nfuufu news programme and some frequently stage managed investigations on most of their electronic media platforms were killing his votes.

    Sources said that Museveni was told that in some of those programmes, government was put in bad light and portraying some of his officers and men as facilitators of violence.

    “It was intentional to show people from Western Uganda brutally evicting poor Baganda from their land, they made sure they don’t do any editing when showing how security operatives especially those from police and army allegedly brutalize people something security thinks was planned to cost Museveni victory in Buganda,” the source said.

    He added that the said Vision outlets continued to put Museveni’s government in bad light when they showed hospitals and other government institutions in very poor state which showed that the government had failed to deliver services to the natives who voted them into power five years ago.


    Credible sources in State House further revealed that President Museveni received an intelligence report that foreigners were hiding in the Democratic Governance Facility (DGF), a non-government organization, to facilitate the downfall of his government through funding special content that puts his government in bad light.

    The report indicates that DGF entered a Shs3bn deal with New Vision’s Kabushenga to run investigative stories where poor communities are portrayed as being left out by government.

    Sources said that Journalists like Moses Walugembe, Paul Mayinja, Benon Nsubuga, Pius Kyanda, Nuhu Lukungu, Siraje Semugenyi and others were assigned on orders of Kabushenga to handle those stories which were aired out.

    “Journalists were heavily facilitated, equipped with modern gadgets like moving cameras some of which were planted on their eye glasses, they were given watches with cameras, notebooks with cameras, pens with cameras. They used those gadgets to expose government officers especially in the immigration and the entire internal affairs ministry,” the source narrated.

    He added that the huge Shs3bn project created bad blood among top journalists at vision group who started fighting each other.

    The intelligence report revealed that most of the DGF sponsored investigations were done in Buganda and the victims who testified in the said investigations were selected with a mission to expose Museveni’s government.

    Sources said that detectives concluded that the Shs3bn DGF project was about to raise people’s tempers against Museveni’s government and vote him out of power giving an advantage to National Unity Platform (NUP) presidential candidate Robert Kyagulanyi Ssentamu alias Bobi Wine.


    In his furious letter, using his executive powers as the president, after suspending the activities of DGF, the president also directed the Directorate of Criminal Investigation Department of the Uganda police, State House Anti-Corruption Unity commanded by the no nonsense Lt. Col. Edith Nakalema and the Directorate of Public Prosecution (DPP) to carry out further investigations.

    Sources allege that the President thinks that Kabushenga and other vision group journalists were working for the interests of foreigners who have of late become hostile and are threatening the peace and stability of the country.

    Detectives insist that there was also a lot of corruption in all DGF deals with New Vision.

    “On paper they are indicating that they have received Shs1.3bn but our investigations indicate that certain individuals especially those who cut the deal received Shs3bn and only delivered Shs1.3bn,” a seasoned detective disclosed.

    Sources at the State House Anti-corruption unit told theGrapevine that they have kicked off investigations into the matter and a number of top journalists are set to record statements starting with their boss Kabushenga and Kayira.

    It should be remembered that a few years back, a New Vision’s investigative journalist was arrested in connection with leaking state intelligence to foreign countries but he was released without being charged in Courts of Law.


    Sources added that President Museveni, basing on one of the intelligence reports has directed information Minister Judith Nabakooba to clean the vision group house from the top management.

    According to these sources, the exercise is going to take three months and a number of senior journalists especially in Bukedde TV, Bukedde Newspaper, Bukedde radio are likely to lose their jobs.

    “People like Kulubya, Kayira, Ssebbowa, that lugambo man Sseguya and others may be on their way out of New Vision, Mzee wants new blood there. People who will protect government interests,” the source recounted.


    When the Grapevine contacted one of the implicated senior journalists at Vision group, he confirmed that there is a lot of panic at the station and some of their colleagues are pondering running into exile.

    “You know me very well, where are those huge billions of monies they are accusing me of eating? We were only paid in hundreds of shillings, not in millions, let them deal with our bosses, not poor foot soldiers like us,” the seasoned political reporter said.


    By Sengooba Alirabaki



    How Bank Of Uganda Appeal Cost Tycoon Sudhir Cash Deal To Host Bobi Wine’s Presidential Petition At His Posh Munyonyo Resort Hotel….



    Chief Justice Owiny Dollo (inset top) and Tycon Sudhir Ruparelia (inset bottom)

    Late last week, a decision was taken by top judicial officers and Justices of the Supreme Court not to hold the 2021 presidential petition at Munyonyo Commonwealth Resort Hotel owned by city tycoon Sudhir Ruparelia.

    theGrapevine got reports that some members in the judiciary had suggested that the hearing of the presidential petition be held at Munyonyo Commonwealth Resort Hotel to control the spread of COVID-19, this was confirmed by the Judiciary senior Communications officer Ssalongo Solomon Muyita who disclosed that there was a proposal to hold the presidential petition at Munyonyo but a final decision had not been reached when the justices of the Supreme Court meet.

    Credible Sources at the Supreme Court revealed that during the meeting to finalise which venue was going to be used to hear the presidential petition, some of the nine supreme Court Justices who were appointed by the Chief Justice Owiny Dollo to hear the petition protested the Munyonyo venue.

    According to a source privy to the details of the meeting, a female Justice of the Supreme Court told the Chief Justice that the decision to hold the presidential petition at Sudhir’s hotel was going to put them as Justices of the Supreme Court in bad light and it will show a conflict of interests.

    “She told the Chief Justice that they have a public interest Appeal where Sudhir is a party and has keen interest in it. The lady Justice reminded them that when Sudhir’s matter comes before them, the other party will argue that the Justices were compromised when they spent weeks at the tycoon’s hotel,” the source said.

    Sudhir’s controversial Appeal against Bank of Uganda over the closing of Crane Bank is pending before the Supreme Court.

    Chief Justice Dollo agreed with his colleagues that they cannot sit at Munyonyo Commonwealth Resort Hotel, they later decided to hold the presidential petition at Supreme Court compound and parking and a decision was taken to hire Fotogenix to put up three huge tents where the petition is going to be heard from.

    In the meeting, the Justices asked the concerned authorities to speed up the completion of the Judiciary Complex at the High Court Criminal Division where all Courts are going to be housed to avoid renting because it sometimes puts them in a hard position especially when people look at them as compromised when matters of their landlords come to court.

    Judiciary is renting Twed Towers where the Constitutional Court/Court of Appeal, High Court Lands Division, High Court Civil Division are located. It also rents the premises where the Supreme Court is.


    By Sengooba Alirabaki


    Continue Reading


    They Fed You With Lies About DGF – Finance Minister Kasaija Pens Tough Letter To His Boss Museveni, Defends PS Muhakanizi …



    Minister Matia Kasaija (L) and President Museveni (R)

    Finance senior Minister Matia Kasaija has wrote a bitter letter to his boss President Yoweri Kaguta Museveni over the suspension of the European Union’s donor governance program, the Democratic Governance Facility (DGF) on allegations of facilitating plot to overthrow his government.

    Speaking to Buganda’s Central Broadcasting Service (CBS) radio, Kasaija confirmed that he wrote to President Museveni, “Yes he received my letter yesterday (Saturday) and I explained everything about DGF issues. The president was lied to by his intelligence whatever they told him about DGF is not true,” Kasaija said.

    Kasaija added that the president based his decision to suspend DGF on baseless allegations and he should rescind his decision immediately.

    Kasaija insisted that DGF has been operating legally and many people including government institutions have been benefiting from its activities especially improving the standards of living of many Ugandans.

    He said that there is no need for the president to direct investigation bodies like the Criminal Intelligence Department of the Uganda police, the Directorate of the Inspector General of Government, the State House Anti Corruption Unit and the Directorate of the Public Prosecution (DPP) to investigate DGF operations because they did nothing illegal.

    Credible sources in the Ministry of Finance who saw the letter intimated to theGrapevine that Kasaija further defended his Permanent Secretary Keith Muhakanizi that he did not do any wrong in renewing DGF contract.

    While appearing on NBS TV’s Frontline, Government spokesperson Ofwono Opondo said that it was reckless for Muhakanizi to renew DGF contract without the intervention of cabinet and parliament.

    He explained that Muhakanizi had to first study the election situation before allowing the five hundred billion shillings (USH. 500 Billion) to be poured into the country’s economy.

    He said that such huge amounts of money might have been used to distabilise the country by facilitating illegal activities like riots and demonstrations.

    Opondo supported Museveni’s decision to suspend DGF arguing that such huge amounts of money can be used to facilitated highly charged groups like National Unity Platform (NUP) led by Robert Kyagulanyi Ssentamu alias Bobi Wine and people’s government led by Dr. Kizza Besigye to riot against the sitting government since they have been threatening to overthrow Museveni’s government.

    Sources in intelligence also told theGrapevine that Museveni was briefed that DGF was behind the November 2020 riots after Bobi Wine’s arrest in Luuka District for violating COVID-19 guidelines.

    Intelligence sources insist that these riots were very well planned and facilitated financially by a foreign hand which enabled the rioters to buy tires, fuel, eats, drinks and others items they used.

    While replying to Bobi Wine’s Supreme Court petition, President Yoweri Museveni said that the November 2020 riots were premeditated and organized.

    “I am aware that the events that occurred 18th November, 2020 after the arrest of the Petitioner were not a peaceful protest but a violent premeditated and organized riot in Kampala and other areas characterized by evidence of central command and control and coordination,” Museveni said in his affidavit.

    DGF has been funding a number of Non-Governmental Organisations, media houses and several other projects which are beneficial to local Ugandans.


    By Sengooba Alirabaki


    Continue Reading


    Court Of Appeal Judges Stop Bank Of Uganda From Joining DTB Bank, Tycoon Ham Case, Set Date To Hear Main Appeal…



    City tycoon Hamis Kiggundu of Ham enterprises Limited has floored Bank of Uganda in the controversial Diamond Trust Bank (DTB) Appeal.

    In the ruling, three justices of the Court of Appeal led by Deputy Chief Justice Richard Buteera, Justice Kenneth Kakuru and Justice Christopher Madrama dismissed an Amicus curiae (Friends of Court) application to join an appeal where DTB is challenging the decision from High Court Commercial Division Judge Henry Peter Adonyo.

    In the new ruling, the Justices unanimously noted that they cannot allow Bank of Uganda to join the main Appeal as friends of Court because they have already taken sides in the matter.

    The Justices noted that in applying to join the suit as friends of Court, Bank of Uganda had to be a neutral and impartial party.

    The Justices also set 17th March as the date when they will kick off the hearing of the main appeal where DTB challenged the dismissal of their main case in the High Court Commercial Division on technicalities.

    Justice Adonyo ruled that the process in which DTB Kenya loaned Shs120bn to Kiggundu was illegal since it was not licensed by the Bank of Uganda to provide financial services in Uganda.

    The Judge further directed DTB bank to return all the money collected from Kiggundu’s bank accounts in servicing of his loan with DTB Kenya with interest of 8%.

    The judge directed DTB bank to return land titles taken when Kiggundu secured a controversial loan.


    By Sengooba Alirabaki


    Continue Reading

    like us